Trwa ładowanie...

Wrocław. 75 lat powojennych tramwajów w mieście. 22 sierpnia 1945 roku ruszyła pierwsza linia

Równo 75 lat temu, 22 sierpnia 1945 roku, we Wrocławiu pojawiła się pierwsza po wojnie linia tramwajowa. Tego dnia "jedynka" odjechała z Biskupina w okolice dworca Nadodrze i tamtejszej zajezdni Ołbin.

Wrocław. 75 lat powojennych tramwajów w mieście. 22 sierpnia 1945 roku ruszyła pierwsza liniaWrocław. 75 lat powojennych tramwajów w mieście. 22 sierpnia 1945 roku ruszyła pierwsza liniaŹródło: Materiały prasowe
d2ibvke
d2ibvke

22 sierpnia 1945 roku zapisał się w historii wrocławskiej komunikacji miejskiej. Tego dnia Wrocław świętował przywrócenie ruchu tramwajowego po przerwie spowodowanej II wojną światowa. Tego dnia na przystanku przy ul. Spółdzielczej na Biskupinie ustawiono kilka nowych pojazdów. Były przemówienia oficjeli, charakterystyczny dzwonek, po czym pojazdy ruszyły w stronę Nadodrza.

Aby upamiętnić pierwszy powojenny przejazd tramwaju linii 1, MPK Wrocław oraz Ośrodek "Pamięć i Przyszłość" postanowiły zorganizować specjalne przejazdy. Będą one miały miejsce w nocy z piątku na sobotę.

Wrocław. 75 lat powojennych tramwajów w mieście. 22 sierpnia 1945 roku ruszyła pierwsza linia

75. rocznica uruchomienia tramwajów w powojennym Wrocławiu będzie okazją ku temu, by na tory wyjechały zabytkowe maszyny - w nocy z piątku na sobotę zobaczymy na ulicach stolicy Dolnego Śląska m.in. tramwaje Linke Hoffman Standard, Konstal N "Gustaw" oraz Konstal 102 NA.

Wytyczne w szkołach. Broniarz wskazuje na absurd

Tramwaje produkcji Linke Hoffman Standard można było zobaczyć we Wrocławiu w latach 20. i 30. XX wieku, ale też bezpośrednio po II wojnie światowej. Konstal N był pierwszym powojennym tramwajem produkowanym w Polsce - dokładnie w Chorzowie, począwszy od 1948 roku. Z kolei Konstal 102 NA kursował po Wrocławiu od 1969 roku.

d2ibvke

- Z komunikacją miejską we Wrocławiu po wojnie wiążą się różne przełomowe wydarzenia historyczne. W tych pierwszych latach powojennych kiedy wszystko zaczynało się od nowa, bardzo mocno wszystko obyło zogniskowane wokół komunikacji. Np. to, że we Wrocławiu funkcjonował mit lwowski, bardzo wzmacniane było przez motorniczych z zajezdni przy ul. Słowiańskiej, których zdecydowana większość przeniosła się tutaj ze Lwowa. Gdy wołali "proszę wsjadać, proszę wsjadać", to ludzie mieli wrażenie, że we Wrocławiu wszyscy pochodzą ze Lwowa - mówi Marek Mutor, Dyrektor Ośrodka "Pamięć i Przyszłość".

- Ale przecież także w 1980 roku kiedy rodziła się Solidarność, ona się rodziła we Wrocławiu w zajezdni. Co prawda autobusowej, ale w zajezdni MPK przy ulicy Grabiszyńskiej - dodaje Marek Mutor.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2ibvke
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ibvke